Az első Akathisztoszt a 6. század végén vagy 7. század
elején állították össze Szűz Mária
örömhírvételének ünnepére, a mű szerzője
ismeretlen. A használatáról szóló
feljegyzéseket Konstántinápoly i. sz. 626.
évi ostromával hozzák összefüggésbe. Hérakleiosz bizánci császár és I. Szergiosz Konstantinápoly
patriárka idejében Konstantinápolyt Isten csodájával és a Szentséges Isten
Szülőjének közbenjárásával mentették meg az ostromtól. Akkor (626. augusztus
8-án) az egész nép egész éjszakán át állva énekelte a himnuszt Isten
Igéjének-Urunk Jézus Krisztus Anyjának.
Az Akathisztosz az egyik legkedveltebb
és legelterjedtebb istentisztelet az Orthodox egyházban. Az Akathisztosz himnusz
megnevezés, görög
szóból ered, amelynek jelentése „nem leülve énekelt”. Öröm-dicséret jellegű,
amelyet, mint neve mondja, nem ülve, hanem állva mondanak és hallgatnak, és
amely az Orthodox egyházban a hetedik század első negyedében alakult ki.
Az Akathisztosz
tizenhárom rövid versszakból–kondákion, és tizenkettő hosszú versszakból–ikoszból
áll. Az Akathisztosz himnusz, a keleti egyház költészetének egyik gyöngyszeme. Az
Istenszülő Akathisztosznak mintájára az Úr Jézus és különböző Szentek
tiszteletére is hoztak létre Akathisztoszokat. Ezen istentisztelet sajátossága az
állandóan ismétlődő: „Jézus, Isten Fia!”, „Dicsőség Néked!”, „Jézus!”, vagy
csak „Üdvözlégy!", amelyek azokra vonatkoznak, akinek az Akathisztoszt
ajánlják. Az Akathisztoszok olvasását a bevezető imádságokkal kell kezdeni, még
a végén, a befejező imát, letérdelve szokták mondani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése