Gyakran ér bennünket váratlanul
nyomor, és mi hiába kérdezzük, hogy miért. Csak Krisztus egyháza tudja megmagyarázni
minden nyomornak az okát. Minden nyomort az egyház általában két csoportra oszt
fel: az elsőben azok vannak, amelyek a bűnösöket éri, a régi nem megbánt bűnökért,
a másikban azok, amelyek az igazakat érik, és arra szolgálnak, az Aranyszájú szavai
szerint, „hogy elnyerjék velük az üdvösség koszorúját, mint Lázár és a Jób esete”. Eudocia császárné
titokban egyezett az Eutiches eretnekségével, hallgatva a tanácsokat az alattomos Chrysaphius eunuchtól. De váratlanul baj érte. Egy nap a
férje, Theodosius császár, hozott a
császárnének egy különlegesen nagy almát. A császárné elküldte az almát a beteg
Paulin szenátornak; ez pedig, a császár iránti szeretetéből,
elküldte ugyanazt
az almát Theodosius
császárnak. Ez indítóokot adott a császárnak arra, hogy gyanakodjon a felesége megengedhetetlen
viszonyára a szenátorral. Akkor a császár megkérdezte a császárnét, hol van az
az alma? A császárné hazudva mondta: megettem! Ez még jobban megerősítette a
császár gyanakvását, és ő elűzte Eudociát Palesztinába. Idővel
Eudocia kigyógyult az eretnekségből, és a palesztinai nagy lelkészek tanácsára,
teljesen visszatért az Ortodox hitre. A császárné nyomora nem a jogtalan
viszonyoktól keletkezett Paulinnal – abban a császárné teljesen ártatlan volt –
hanem az ő eretnek hajlama miatt. A másik másmilyen eset: Marcianus császár, mint hadvezér, utazva Filippopoly közelében, meglátta egy ember tetemét az
úton, és őszinte könyörületességből leszállt a lóról és elkezdte a hullát eltemetni.
Közben valaki arra járt és látva ezt, a bíróságon a hadvezért gyilkosnak
mutatta be. Marcianust halálos büntetésre ítélték volna, ha egyhamar Isten
kinyilatkoztatása folytán, nem tudódott volna meg az igazi gyilkos. Ez a nyomor
a második csoportba tartozik – „üdvösség
koszorújának elnyerése“. Marcianus
hadvezért nemsokára ezután császárnak választották.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése