Az angyal szó „hírnököt” jelent. Nevüket tehát hírvivő
szerepük miatt kapták. A Jóságos Isten őket közvetítő feladattal bízza meg,
amit szent buzgalommal és szeretettel teljesítenek is.
Pál apostol mondta: Ők
ugye mindnyájan szolgáló lelkek, s azok szolgálatára küldték őket, akiknek az a
hivatása, hogy örököljék az üdvösséget? (Zsid 1,14). Az Angyalok
teremtésének ideje a Szentírásban nincsen pontosan megjelölve; de az Egyház
általánosan elfogadott tanítása alapján, az Angyalok teremtése az anyagi világ
és az ember teremtése előtt történt. Az Angyalok a semmiből lettek teremtve. Milyen
köszönetet, szeretetet és tiszteletet éreztek ők a Teremtőjük felé, aki létet
ajándékozott nekik és egyben lelki élvezetet, amikor egyszercsak megteremtve
látták meg önmagukat csodálatos gyönyörben és boldogságban? A Teremtőjükről
való elmélkedés és magasztalás volt a szüntelen foglalkozásuk. Maga az Úr
mondta róluk: Amikor a csillagok meg
voltak teremtve, dicsért Engem nagy hangon az Összes Angyalom (*Jób
38,7). A Szentírás e szavai bizonyítják legvilágosabban azt, hogy az angyalok
teremtése előbb volt a nekünk látható világtól, és hogy a világ teremtésének
idején ők jelen voltak és dicsőítették a Teremtő nagy bölcsességét és erejét.
Őket, úgy mint az egész látható világot, Isten Igéje teremtette: Mert Őáltala – mondja Szent Pál apostol
– teremtetett minden az égben és a
földön, a láthatók és a láthatatlanok, a trónusok és uralmak, a fejedelemségek
és hatalmasságok. Minden Őáltala és Őérte teremtetett (Kol 1,16). Az
apostol az itt említett trónusok, uralmak, fejedelemségek és hatalmasságok
alatt különböző angyali rangsorokat ért.
A Szent Egyház három ilyen rangsort ismer. Mindegyik
rangsor három rangból áll. Az elsőbe tartoznak a Szeráfok, Kerubok és a
Trónusok; a másodikba az
Uralmak, Erők és a Hatalmak; a harmadikba a Fejedelmek, Arkangyalok és az Angyalok. A tanítást az
Angyalok e felosztásáról Areopagoszi Szent Dénes írta, aki Szent Pál apostol
tanítványa volt, műveiben az említett szent felsorol néhány rangot. Az Angyalok
Isten Trónja előtt nagy istenfélelemmel állnak, amit Isten érthetetlen fensége
kelt bennük; nem olyan félelemmel, amilyet a vétkesek éreznek, amikor bánják a bűneiket,
és amely utána átvált szeretetre, hanem olyan félelemmel, amely örökkévaló és
az a Szentlélek egyik adománya – olyan félelemmel, amilyennel Isten félelmetes mindenki
számára, aki körülötte van. Az Isten fenségéről való szüntelen elmélkedéstől
állandó boldogságos elragadtatásban és mámoros állapotban vannak, amit folyamatosan
Isten dicsőítésével fejeznek ki. Amikor embereknek jelenésük volt, az Angyalok
mindig emberi alakban jelentek meg. A Szentírás nem említ egy esetet sem, hogy
az Angyalok más formában jelentek volna meg. Nekünk semmi jogunk nincs arra, hogy
az Angyalokat másképpen éljük meg, mint ahogy azt nekünk a Szentírás mutatja
be. A szent Angyalok tartózkodási helye a menny. Ezt nekünk az Úr nyilvánította
ki. Angyalaik a mennyekben – mondta Ő – mindig látják
Atyám arcát, aki a mennyekben van (Mt 18,10). A feltámadottak
ugyanis nem nősülnek, és férjhez sem mennek, hanem olyanok lesznek, mint az angyalok
a mennyben (Mt 22,30).
Ők a mennyben tartózkodnak, Isten pedig küldi őket a földre, hogy teljesítsenek
különböző isteni parancsokat. Az Egyház úgy tanít bennünket, hogy minden
kereszténynek a keresztelésekor Isten szent angyalt rendel, aki őt láthatatlanul
oltalmazza és oktatja minden jótettre egész életén keresztül, emlékeztetve őt
Isten parancsaira. Tiszteletreméltó Nagy Pimen mondta: „Isten nagy segítsége
oltalmazza az embert; de nem adatik meg neki, hogy azt lássa.” Azért nem adatik meg neki, hogy
lássa, nehogy az ember bízva abban a segítségben, elhanyagolja és elhagyja a
jótetteket, amelyek az erejéhez mértek.
* A szerb és a magyar Szentírásban másképpen áll, az
ószlávban pedig így. Brjančaninov Szent Ignác könyvében is így állt, ahogy
írtam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése